Sostenibilità e Assicurazione della Qualità nella Formazione Superiore

    Analisi Critica e Prospettive Future

    0

    Authors: Simone Via, National Agency for Evaluation of the University and Research System (ANVUR), Idiano D’Adamo, Sapienza University of Rome
    Cite this article: click here to copy citationDOI: https://doi.org/10.65158/AEFZ4807

    Short Bio: read the authors’ bios

    Dicembre 2025

    Abstract (IT)

    Il contributo analizza criticamente l’integrazione della sostenibilità nei processi di assicurazione della qualità (AQ) nelle istituzioni della formazione superiore. Attraverso una revisione sistematica della letteratura e un’analisi comparata di pratiche e framework internazionali, l’articolo indaga le dimensioni intrinseche (ambientale, economica ed energetica) ed estrinseche (impatti organizzativi e reputazionali) della sostenibilità in ambito AQ. Sebbene esistano politiche di riferimento come gli SDGs e il Green Deal europeo, la loro concreta applicazione nei processi di AQ risulta ancora eterogenea e talvolta marginale. Vengono presentate buone pratiche e casi studio di agenzie e università che hanno avviato percorsi di integrazione sostenibile, pur tra ostacoli culturali, economici e metodologici. L’autore propone un approccio olistico che valorizzi l’interazione tra sostenibilità e qualità accademica, suggerendo azioni strategiche per il futuro: definizione di standard condivisi, digitalizzazione dei processi, formazione del personale e incentivazione di pratiche sostenibili. L’articolo evidenzia infine la necessità di un cambiamento culturale per rafforzare la resilienza e la responsabilità sociale delle istituzioni educative.

    Parole chiave:
    Sostenibilità, Assicurazione della qualità, Istruzione superiore, Obiettivi di sviluppo sostenibile (SDGs), Digitalizzazione, Politiche educative

    Abstract (EN)

    This paper critically analyzes the integration of sustainability within quality assurance (QA) processes in higher education institutions. Based on a systematic review of literature and a comparative analysis of international frameworks and practices, the study examines both intrinsic (environmental, economic, energy) and extrinsic (organizational, reputational) dimensions of sustainability in QA. Although policy frameworks such as the SDGs and the European Green Deal exist, their actual implementation in QA remains uneven and often marginal. The paper presents best practices and case studies from QA agencies and universities that have begun to embed sustainability, despite facing cultural, economic, and methodological challenges. The author advocates a holistic approach that aligns sustainability with academic quality and proposes strategic actions for the future: shared standards, process digitalization, staff training, and incentives for sustainable practices. Ultimately, the paper underscores the need for cultural change to enhance institutional resilience and social responsibility in higher education.

    Keywords:
    Sustainability, Quality assurance, Higher education, Sustainable Development Goals (SDGs), Digitalization, Educational policies

     


     

    Download PDF

    Condividi l’articolo sui tuoi canali social: